Capitol Reef & Hanksville Utah USA

29 april 2019 - Capitol Reef National Park, Utah, Verenigde Staten

Het nationale park Capitol Reef is redelijk geïsoleerd, althans als het over eten en slapen gaat. Er is redelijk dichtbij een mooi oud houten motel, iets verder weg richting Hankville, een   Rodeway Inn en in het gehucht Hanksville zijn er 2 motels. Eten is er maar de keuze is gering omdat er maar 2 gelegenheden zijn. Hieruit zul je een keuze moeten maken alvorens je in het hoogseizoen erheen gaat. In voor en najaar kan het wellicht nog op de bonnefooi zoals wij het tot nu toe gedaan hebben.

Highway 70

Een andere keuze om hierheen te gaan is het soort vervoer dat je huren gaat. Doe je alleen het NP aan en blijf je daarmee op het asfalt dan kan elk soort vervoer hiervoor gebruikt worden. Wil je echter onderstaande bestemmingen bezoeken dan raad ik toch een AWD aan.

Dit omdat al deze bestemmingen alleen via onverharde paden bereikbaar zijn. Over het algemeen zijn deze goed begaanbaar maar na regen wordt het lastig vandaar de AWD, liefst ook nog met hoge bodemvrijheid.

Bonita Canyon

Over de mogelijkheden in Capitol Reef zijn op het net voldoende sites te raadplegen zodat ik me hier alleen focus op al het andere mooie dat deze omgeving bied.

Als je mijn blog over Escalante gelezen hebt weet je dat hier in de buurt de toegang tot de Notum Bullfrog is waar ook diverse bestemmingen te bezoeken zijn. Je zou zelfs naar de Upper Muley Twist Canyon kunnen gaan. Over deze laatste meer info zie je hier

Little Wild Horse Canyon

Een hele mooie dagtrip is Cathedral Valley Loop met onderweg mooie formaties zoals Jailhouse Rock en de Sun and Moon Tempels.

Meest bekende naast Capitol Reef is zeker Goblin Valley.

Ook de Little Wild Horse Canyon is een gewild uitstapje, goed te combineren met Goblin.

Blarney Canyon, Crack Canyon en Leprechan Canyon zijn mooie slotcanyons.

Ben je een liefhebber van slot canyons dan zijn er legio mogelijkheden langs Highway 95.

Factory road met de Bonita Canyons mag je eveneens niet missen.

Little Egypt is een kleine uitvoering van Goblin Valley.

Sulpher Creek waar je blootsvoets doorheen kunt is eveneens een dagtrip.

Tenslotte kun je de North Temple Wash volgen.

Voor de meer ervaren slot ganger die ook weet hoe het abseilend gaat en/of over canyoning dan zijn er hier ook volop kansen.

Ben je goed in bergklimmen dan kan je naar de Window Rock klauteren. Niet verwisselen met de gelijknamige plaats in Arizona. Deze open grot bevindt zich in een grote witte rots niet ver van Goblin Valley.

En vergeet niet om de korte maar mooie trip naar de Hickman Bridge te maken.

Voor meer info verwijs ik graag naar www.west-amerika.jouwweb.nl

Temple of the Sun and Moon